What is RC?

ENGLISH VERSION TRANSLATED HERE!

____________________________________________________________

Hej alla! Jag fick en liten idé att berätta lite mer om vår sport då jag har en del besökare som inte är medvetna om sporten och hur det funkar osv. Här ska jag lägga upp lite simpel info och sånt. Enjoy!

Inledning

Det vi/jag håller på med kallas RB/RadiostyrdBilsport. Vilket är en ren motorsport gren i SBF(svenskaBilsportFörbundet). Och många kanske tänker, jaha radiostyrt och tänker direkt på en leksak de köpte till sin systerson på Toys´r´us i julklapp för några veckor sedan. NEJ! Släng bort den tanken direkt. Det stämmer inte i långa vägar. Inte ens nära faktiskt.

Bilarna delas upp i olika klasser beroende på vilken storlek de är i. te.x skala 1:8 eller skala 1:5. Vanlig bil är skala 1:1.

Bilarna i videon är eldrivna i skala 1:10 och kan nå höga hastigheter som 200km/h om man vill. Men det är sällan man vill det på en racingbana och då ligger toppfarten runt 100km/h

Dagens bilar är högutvecklade bilar som det spenderas minst lika mycket tid och pengar på utveckling och perfektion som det gör i Formel 1. De här bilarna styr man med en sändare som kan se ut såhär.

Med denna styr du bilen med ratten på sändaren. Och under ratten så finns det en spak liknande sak som passar bra i ditt finger, där gasar och bromsar man om man rör fingret framåt eller bakåt. Detta funkar så att man har en sändare och en mottagar box i bilen som får rätt signaler från sändaren och sen rör servon som sitter i bilen så du kan styra och gasa/bromsa.

Bilen gör precis som du vill och ger precis samma känsla som att sitta i en bil enligt mig. Detta är en viktig sak. Men inte det allra viktigaste.

Bilen ska även vara körduglig. Alltså du behöver kunskap om hur du ska göra bilen mer lättkörd och ha så bra grepp som möjligt i olika förhållanden. Även motorn ska man kunna underhålla på olika sätt. Mer om själva bilen längre fram.

Historia och nutid.

Sporten kom till Sverige någonstans mellan 1970 till 1975. Då jag inte kunde hitta någon info så kan sporten kommit lite tidigare. Förr i tiden så var bilarna mycket simpla bilar med stort sätt ett stelt chassie med ingen fjädring alls i många fall. Vilket kan funka! En av världens mest framgångsrika RB tillverkare är Kyosho och är från Japan som började bygga sina bilar redan 1968.

history_img34

På den här tiden så fanns det olika typer av bilar som nitro bränsledrivna bilar asfalt och samt el drivna bilar som fanns i offroad eller asfalt utförande. På den gamla goda tiden så körde man antingen på en stor asfalts plats som en parkering eller en gräsmatta. jag har inte så mycket info om denna tiden då sporten tog ett jätte språng runt år 2000 och det bara sprängdes kan man säga.

I dagens läge finns den massor av olika klasser att välja mellan och tävla i. Dock under vissa årsperioder då det är el drivna bilar inomhus på vintern medans på sommaren kör man utomhus på stora asfalts anläggningar. Dem klasser som finns idag är på sommaren 1:10 Nitro Touring, 1:8 Track, 1:6 Track, 1:5 Track, 1:8 Buggy Offroad.

På vintern är det 1:10 El touring, 1:10 el buggy, 1:12 Track, 1:18Track, 1:27 Mini-z.

Många av dessa körs även utomhus, men sällan.

Bilen och dess utrustning.

I dagens läge är tillverkare och förare på sådan nivå att dem är i samma nivå som Formel 1. Skickligheten är otrolig samt tillverkarna har sådan otrolig forskning på en ren racer bil så den ska gå så fort som möjligt runt banan enligt dem regler som gäller. Alltså 100% likt F1.

Som sagt, man ska ha en sändare och en mottagare som styr servona som sitter i bilen. Ett servo funkar så att den har en roterande axel som rör en del på bilen så bilen kan bromsa eller gasa. Olika bilar har olika många servon. Vissa har fler än ett servo medans andra har upp till tre servon för olika uppgifter.

Nu till själva bilen. Bilen är en mycket viktig del och man vill lyckas i ett race. Man måste ha den bästa inställningen på bilen för att få den gå så fort som möjligt runt banan. Detta kräver både erfarenhet och veta vad man gör. För ställer man in bilen helt fel. Då kan man åka hem. Så viktigt är det med en bra bil. Vad kan man ställa in på dessa bilar?

Ja, allt! Toe-in, Toe-out, Camber, fjädrar, stötdämpar olja, Caster, Hjulbas, Anti-squat, Stötdämpar position övre och nedre, Roll center, Krängningshämmare, Ackerman, Droop, Utväxling, Motor, servo hastighet, höjd/låg, Vinge.

Ja, det är nog allt. Puh, jag kan inte ens hälften själv. Allt detta spelar roll i hur bilen fungerar ute på banan. Minsta fel inställning och du kan rubba ett race. Vill man vinna gäller det att man vet vad man pysslar med.

Här är bild på lite av de bilar vi kör med.

Detta är en 1:10 Electric Touring bil. Och den ser mycket avancerad ut ellerhur? Alla bilar ser olika ut.

Tävlingar

Det finns olika tävlingsklasser. Då är det även olika regler som gäller i vissa fall. I alla klasser så börjar man med träningsheat som tillåter föraren att lära känna banan och få till en bra inställning som möjligt under den lilla test perioden man har. Ofta är det 2 träningsheat, men i många fall bara ett.

Efter träningsheaten brukar man ha förarsammanträde då förare, domare och arrangör går igenom klassens regler. Efter där brukar det oftast vara en liten paus och sedan så börjar kvalet.

Kvalet fungerar olika i olika klasser. Men i dem flesta utomhus klasserna så är det den som kör flest varv på en viss tid som till exempel 10 minuter. Den som gör flest varv under 10 minuter vinner kvalet. Inomhus i el klasserna är det samma sak som gäller. Vinner man kvalet får man bästa möjliga plats i finalen man kör. Pole Position.

I finalerna är det mycket olika. Men man kör alltid 10 bilar i varje final. I dem flesta klaserna som 1:8, 1:10 och 1:5 klasserna utomhus gäller det så att om man kvalar dem 4 bästa så hamnar man automatiskt i Finalen medans dem andra hamnar i semi final, kvartsfinal eller lägre final och man kan arbeta sig upp genom finalerna och sedan hamna i A Final.

I el klasserna så går det tills så om du kvalar utanför 10 position så hamnar du i B final vilket är sämre än A final. Men man kan inte arbeta sig upp som man kan i dem andra klasserna. Så kvalar man dåligt så kan man skippa att vinna. I el klasserna kör man 3 olika finalheat. Så man får poäng för varje resultat man gör i finalerna och man kan vinna på det.

Tillverkare

Som sagt, tillverkare lägger ner mycket tid och pengar på att utveckla och forska om sina otroliga skapelser.

Det finns massor av tillverkare. Många tillverkare inriktar sig på vissa klasser medans flera som Yokomo har lite av varje sort. Det finns även en hel sjö med fabriker som tillverkar verktyg, options, reservdelar, däck, motorer osv.

Team och Fabriksförare

Detta är en viktig del av sporten. Om man ska kunna ligga i högsta topp är det mycket bra med sponsorer, team osv. Dem som är fabriksförare får en riktig knuff in i sporten. Det finns olika kontrakt så man kan inte berätta riktigt hur det går till.

Förare

Idag i sverige har vi många tusen utövare av RB och man kan inte exakt berätta hur många som håller på med det. Som förare och om man ska tävla behöver man en tävlingslicens. Tävlar man inte behöver man ingen licens. Rätt enkelt.

Många förare har detta som jobb. Bland annat en del Japanare, Amerikanare och Svenskar som är bland de bäst betalda.

Helheten

Sporten är en psykiskt och i många fall även fysiskt krävande(beror på vilken klass man kör). Man ska kunna vara finkänslig i fingrarna för minsta rörelse kan göra så du inte kör rätt med bilen. Man ska även kunna koncentrera sig till 100% i ca 1 timme och det är ofta det det handlar om när man kör bland toppförarna i VM. Då är det misstag och jämnhet som gäller då dem flesta är ungefär lika snabba på den nivån dem i VM final är.

Vi har i sverige mycket duktiga utövare och vi blir snabbare varje år. Vi har en del förare som ligger i topp i världen. Men långt ifrån den dominans Japan har från sina förare. De hade hela 8 förare i topp 26 i VM i thailand 2008. Sporten är även mycket populär i Japan då de har flera olika tillverkare där.

Text: André Fossto

One thought on “What is RC?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s